Vážení sportovní přátelé a kamarádi,

nejsem příznivcem vzletných či jiných projevů zvlášť ne v téhle době kdy je jimi zahlcen celý mediální i další prostor díky současné pandemické situaci, ale pokusím se zrekapitulovat sezónu 2020 a podělit se o fakta, myšlenky a podněty k našemu sportu..

Letošní motokrosová, ale vlastně celá motocyklová sezóna se nijak zvlášť nevydařila díky vydařenému viru z Číny a to nejen u nás ale na celém světě. Jen doufám a je mým největším přáním, aby příští sezóna byla lepší a ze své pozice udělám maximum proto, aby tomu tak bylo.

Současně mým velkým snem je dostát zpátky motokros, enduro a vlastně celý motocyklový sport na výsluní kam dle mého názoru patří. Myslím si, že prvním a hlavním krokem je zpět sdružit a stmelit tuto komunitu bez ohledu na klubovou příslušnost či licenci. Vyzývám tímto všechny subjekty, které mají co do činění s motocyklovým sportem ať je to Autoklub Č.R., ČAMS, UAMK a další k nastartování spolupráce a hlavně myšlenky jak pozvednout motokros, enduro a další motocyklové sporty ze současné mizérie.

Řeči o penězích neberu v potaz, protože si myslím, že Hniličkova agentura sportu nebo Ministerstvo školství nemůže nikoho zachránit. Může pomoci to ano, ale zachránit ne. Nelze zachránit něco nebo někoho kdo nemá vizi, koncepci, chuť a vůli. Tam kde je vůle je i cesta, tak pojďme a vydejme se po ní koneckonců, co můžeme ztratit.

Český amatérský motosport zkráceně ČAM od svého počátku vždy fungoval bez jakýchkoli standardních dotací či příjmů a přesto dokázal přežít a v současnosti má necelou tisícovku členů. Jsou tím myšleni jezdci, pořadatelé, trenéři a rádi přivítáme další, kteří mají zájem o tento sport.

ČAM má v názvu amatérský a je to tak v pořádku, protože všichni dobře víme, že bez široké sportovní základny amatérských sportovců nemůže existovat profesionální sport. Amatérský je synonymum pro začínající, mírně i více pokročilé jezdce až po závodníky s nejvyšší výkoností, kteří nemají ambice stát se profesionálními jezdci tolik definice ČAM.

Slovo amatérský (é) není ovšem určeno pro samotné pořádání či organizování  závodů, zde musí naopak vše běžet na profesionální úrovni od zdravotnického zabezpečení, závodní dráhu až po pořadatelskou službu.

To samé platí i o vydávaných licencích pro jezdce  či pořadatele. Závodníci v ČAMu musí splnit téměř ty samé podmínky  (až na pár detailů) jako jezdci v jiných federacích např. v Autoklubu Č.R. jinak jim licence nebude vydána. U licencí pro jezdce chci apelovat na všechny co mají tento sport rádi a rádi by se závodů zúčastnili udělejte si jí a závoďte s licencí. Dále prosím všechny pořadatele, kteří pořádají motocyklové závody dbejte na to aby všichni jezdci, kteří závodí měli platnou sportovní licenci. Otázka proč je nasnadě a proto na ní odpovím.

  1. Už jenom příslušná lékařská prohlídka může odhalit problém se zdravím a tím pádem včas vyřešit tento problém, který by mohl nastat jak při závodech, tak při trénincích.
  2. Povědomí o sportu, sportovních řádech, pravidlech a bezpečnosti.
  3. Přímá podpora klubu i federace, která nebo přes kterou se licence vydává.
  4. Významný fakt pro sportovní statistky a prvek pro jednání se sponzory, státem, sportovními agenturami a pojišťovnami a oficiální zvýraznění tohoto sportu.
  5. Jezdci s licencí ČAM od příští sezóny mohou prostřednictvím svých klubů nebo přímo ČAMu též uzavřít výhodné úrazové pojištění platné pro registrované sportovce a motocyklové závody.

Další otázka která se nabízí, co se stane v ČAM po zaplacení licence aneb kam jdou tyto peníze. Jedná se o 600,-, 800,- a 1800,- Kč podle typu licence. Posledně jmenovaná je určená pro účast Mistrovství Evropy IMBA. U licencí za 600 a 800,- Kč zůstává 50% tj. 300 a 400,- Kč v klubu nebo organizaci přes kterou jezdec o licenci požádá. Smyslem je podpora klubů a organizací, které pořádají závody a sportovní podniky pod ČAM. Zbývající část se v ČAM rozdělí na povinné poplatky jako jsou: každoroční poplatek za členství mezinárodní federaci IMBA pod kterou dle Evropského práva ČAM patří dále účetní software, el. proud, telefon, materiál a technika na výrobu licencí až po příspěvek pro jezdce absolvující seriál Mistrovství Evropy IMBA.

V nedávné době jsem absolvoval několik jednání ohledně vstupu ČAM do velké federace a to například do Unie sportu. Hlavní myšlenkou bylo získání finančních prostředků pro ČAM. Z této cesty jsem však ustoupil, protože se mi jak v životě, tak ve sportu příčí politikaření, pletichaření, lhaní, korupce a další neduhy, které provází český sport a do kterých bych se pravděpodobně musel zapojit nebo je přinejmenším tolerovat.  Děkuji  nechci.

Rád bych zde ještě poděkoval všem klubům a pořadatelům za jejich práci a snahu v uplynulé a díky Covidu nepříliš podařené sezóně 2020 jmenovitě Pavlu Malému (Meteorit cup), Víťovi Chalupovi (Chalupa cup), Petru Bártlovi (Bati cup), Pavlu Pěničkovi (Motocross cup) Josefu Splavcovi (Kostelec n Č.L.), Jarmilu Zelendovi (Zejax) a mnoha dalším přátelům a kamarádům, kteří drží palce a pomáhají Českému amatérskému motosportu a bez kterých by to nejen nešlo ale nemělo by to ani smysl.

Motocykloví závodníci i závodnice byli, jsou a budou jedny z nejtvrdších sportovců, po každém pádu, zranění, operaci či vážné nemoci vstanou a jdou zpátky do boje, protože to k tomuto sportu patří a takový ten sport je. Na tyto sportovce ať už minulé, současné či  budoucí  je i ten čínský zatracený Covid 19 krátký.

S potěšením Vám musím sdělit, že již dnes se připravujeme na sezónu 2021 a myslím si, že se máme společně na co těšit.

 

 

S přáním všeho nejlepšího a hlavně zdraví v této těžké době

Váš Jan Šefl předseda ČAM